16.4.2019

Miksi sijoitin Tornion Panimoon?

Pörssin ulkopuolisiin listaamattomiin yrityksiin sijoittamista pidetään yleisesti riskisempänä kuin sijoittamista pörssiin listattuihin yhtiöihin. Tämä johtuu muun muassa siitä, että listaamattomilla yrityksillä ei ole samanlaista tiedonantovelvollisuutta kuin julkisesti noteeratuilla yrityksillä. Suurempi riski tarkoittaa myös suurempaa tuotto-odotusta. Kun sijoitin Tornion Panimon emoyhtiö Sangeniin, sijoituspäätökseeni liittyi muutakin kuin tasainen tuotto-odotus.

Kaiken sijoittamisen lähtökohtana on vaurastuminen. Ei ole mitään järkeä sijoittaa yhteenkään yritykseen, jos tavoitteena ei ole tuoton saaminen pääomalle. Sekä sijoittamiseen että yritystoimintaan kuuluu riski sijoitetun pääoman pienenemisestä tai häviämisestä, mutta kumpikaan näistä ei voi koskaan olla tavoite.

Sijoitin kesällä 2016 Tornion Panimon emoyhtiö Sangenin joukkorahoitukseen. Kuten pidempään blogiani seuranneet tietävät, tällainen sijoitus soti kaikkia säästämissääntöjäni (ajallinen, maantieteellinen ja varallisuusluokittainen hajautus) vastaan. Miksi toimin vastoin omia sääntöjäni?


North Arctic Lager on suosikkini.

Muutakin kuin rahallinen sijoitus

Sijoitan indekseihin, koska haluan jättää tunteet sivuun matkallani vaurastumiseen. Indeksisijoittaminen on pitkäjänteistä ja tylsää, vähän kuten elämänikin (toivottavasti). Kun aikani, mielenkiintoni ja osaamiseni eivät riitä syvälliseen yritysanalyysin, jätän vaurastumiseni markkinatuoton armoille. Historiallisesti tarkasteltuna tämä on ollut varma tie vaurastumiseen.

Ei pidä ymmärtää väärin, odotan Tornion Panimolta tulosta ja tuottoa sijoittamalleni pääomalle. Osa kavereistani oli (ja ovat varmaan edelleen) skeptisiä sijoituksestani. En voi heitä moittia siitä. Itselläni on samanlaisia ajatuksia heidän sijoituksistaan. Ymmärrän hyvin riskit. Panimon perustaminen noin 50 000 asukkaan talousalueelle ei ole lähellekään yhtä varma sijoitus kuin mitä esimerkiksi sosiaaliseksi opiskelu on opiskelijoille.

Tuotto-odotuksen lisäksi minulla oli kolme pääsyytä sijoittaa Tornion Panimoon: tuote, sijainti ja brändi.

Nämä ovat puhtaasti henkilökohtaisia näkemyksiä ja tiedostan, että vastaavanlaisia perusteita voi käyttää minkä tahansa hankinnan pohjana, oli kyse sitten sijoituksesta tai puhtaasta kuluttamisesta. Jos sijoitukseni meneekin mönkään, voin ajatella nauttineeni jännityksestä. Tällä ei ole mitään tekemistä järkevän vaurastumisen kanssa. Tämä on puhtaasti henkilökohtaista.


Jos minun pitäisi valita autiolle saarelle vain yksi olut-tyyppi, valitsisin lagerin.

1. Olut

Vaikka tykkäänkin maistella (ja joskus jopa juoda) erilaisia alkoholeja, olen aina ollut ja tulen aina olemaan olutmies. Olut on käsinkosketeltava ja ymmärrettävä tuote. Tiedän, miten olut vaikuttaa minuun, koska tutustuin siihen koko opiskelijaelämäni ajan (ja hiukan myös sen jälkeen).

Olut on universaali tuote ja siitä pystyy keskustelemaan ympäri maailman. Jopa niiden kanssa, jotka eivät pidä oluesta! Lähes kaikilla on jonkinlainen suhde olueen. Suhde ei välttämättä ole hyvä, mutta mielipiteitä riittää.

En osaa selittää millään järkevillä kriteereillä, miksi koen panimoon sijoittamisen siistiksi. Enkä haluakaan. Tämä on minun oma juttuni.


Matkalla mökille.

2. Kotikaupunki


En maksa enää veroja tai muitakaan maksuja Suomeen, Lappiin tai Tornioon, joten sijoitus panimoon on edes jonkinlainen pieni ele yrittää olla mukana vanhan kotikaupungin kehittämisessä. Uudelleenkäynnistetyn panimon saama julkisuus on omiaan nostamaan positiivista paikallisidentiteettiä.

Mutu-pohjalta voisin väittää, että positiivinen vire vaikuttaa myös alueen muihin yrityksiin. Ei aina välttämättä suoraan rahallisesti, mutta henkisesti ainakin. Tornio on tunnettu kolmesta elinkeinosta: teräksestä, sukista ja oluesta. Teräs ei ole maailman mediaseksikkäin tuote ja sen matka Torniosta kuluttajatuotteeksi on suhteellisen pitkä. Sukkatehdas on lopetettu enkä jaksa uskoa, että teollinen tekstiilin valmistus palaa Lappiin. Onneksi olut virtaa jälleen.

3. Hieno brändi

Tornion Panimo käyttää markkinoinnissa paikallisuutta ja historiaa myynnin vipuvartena ja se on ollut hienoa seurattavaa. Yötöntä yötä, vapaan virran vettä ja kaamosta käyttävät toki monet muutkin brändiensä rakentamisessa. Siitä huolimatta ajattelen, että nämä eivät ole vielä loppuun kaluttuja.

Ja se mikä tekee Tornion Panimon brändien rakentamisesta vielä mielenkiintoisempaa, on se tyyli, jolla näitä tuodaan esille. Arvostan strategiaa, jolla Tornion Panimo rakentaa sekä yrityksen että eri tuoteperheiden brändejä.

Sijoituksen tiedostaminen

Tunnustan, etten seurannut Tornion Panimon sijoituksessani sääntöjäni. Koen, että tämän sijoitukseni ei tarvinnutkaan mukailla järkiperäistä vaurastumissuunnitelmaani. Eläkkeeni ei ole kiinni Sangenin osakkeissa.

Oletko koskaan sijoittanut tiedostaen tunteella? Itse en usko jatkossa sijoittavani tunteideni perusteella mihinkään muuhun kuin Tornion Panimoon. Mutta toisaalta, mistäpä sen tietää. Ehkä joku päättääkin alkaa valmistaa sukkia Torniossa, ja allekirjoittanut on jälleen tyrkyttämässä vähäisiä rahojaan uuden kasvutarinan rahoittamiseksi. Tällä hetkellä minusta kuitenkin tuntuu siltä, että nykyinen panostukseni Tornion Panimoon tuo sijoituselämääni aivan riittävästi jännitystä ja innostusta.

Aiheeseen liittyvät muut postaukset:
Säännöt säästämiseen
Matkalla sosiaaliseksi
Toisen osaamisen arvostaminen

4 kommenttia:

  1. Jos joku rupeaisi tekemään mustia Puma-sukkia (pitkävartinen, koko 43-45) Torniossa, niin mie kyllä sijoittaisin kaikki nykyiset säästöni siihen.

    Disclaimer: tällä hetkellä niitä säästöjä ei hirveästi ole.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Rajattomia yöttömän yön kaamossukkia? (Haen takkini...)

      Poista
  2. Nortti on minunkin suosikkini. Erittäin hyvä ja palkittukin. Sijoitin itsekin hetken mietittyäni. Faktahan on kuitenkin se, että olutta myydään ja hyvä olut käy kaupaksi paremmin. Itse(kin?) panostan mieluummin laatuun kuin määrään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta, pitkällä aikavälillä hyvä olut tekee kauppansa.

      Ajattelen myös, että brändillä on merkitystä. Toki itselläni erittäin vahvat torniolasit päässä, mutta pidän kovasti tyylistä, jolla Tornion Panimo rakentaa tuoteperheitä ja brändejä.

      Osaamiseni ei riitä arvioimaan, ovatko valitut painopisteet oikeat, mutta mielestäni on hienoa, että markkinoinnissa on valittu tietty suunta. Aika näyttää, onko se ollut oikea. Tässä vaiheessa keskityn vain nauttimaan ensiluokkaisesta lappilaisesta oluesta :)

      Poista